Samenwerking met lokale partners loont
Binnen Doortrappen is een belangrijke rol weggelegd voor lokale partners, zoals de fietsenmaker, fysiotherapeut, buurtsportcoach of vereniging. Dat begint bij het bereiken van de doelgroep. De lokale partner heeft vaak direct contact met hen. Zo kunnen ze helpen met het verspreiden van de Doortrappen boodschap en het informeren van de oudere fietser. Lokale clubs en verenigingen organiseren activiteiten waar je met Doortrappen bij kunt aanhaken. En als je zorgorganisaties en fietsenmakers enthousiast krijgt over Doortrappen, kunnen zij het met de doelgroep hebben over veilig fietsen. Het is dus goed om als je met Doortrappen begint lokaal te verkennen en potentiële lokale partners te spreken.
Lokale partners helpen bewustzijn creëren
Naast de landelijke en lokale communicatie voor Doortrappen, is het belangrijk om ook persoonlijk de mensen te bereiken. Een betrokken lokale partner kan de Doortrapper direct aanspreken. Met hem/haar praten over veilig fietsen en op de hoogte stellen van fietsactiviteiten. Denk aan de fietsenmaker uit het dorp die advies geeft over de juiste afstelling van de fiets en een poster met Doortrappen-activiteiten aan de muur heeft hangen.
Een voorbeeld: de sportcoach vertelt aan de wandelgroep dat zij volgende week, tijdens de koffie, het thema ‘ouder worden en fietsen’ bespreken. Ze zullen fietstips bedenken voor het fietsen met een fietsmaatje. Op deze manier wordt de belangrijke informatie - hoe fiets ik veiliger- gegeven tijdens een gezellige en sportieve activiteit waar de oudere al aan meedoet.
Benut lokale bestaande activiteiten
Door aan te sluiten bij bestaande activiteiten, kun je snel veel ouderen bereiken. Denk aan een informatiestand bij een ouderenbeurs, of een uitleg over oefeningen voorafgaand aan een fietstocht. Dit soort momenten kun je ook goed inzetten om de Doortrapper uit te nodigen voor andere (meer uitgebreide) activiteiten.
Om ervoor te zorgen dat er voldoende seniore fietsers aan lokale, georganiseerde fietsactiviteiten deelnemen, is het belangrijk deze ook mee te nemen in je communicatie.
Doortrappen verbindt
Voor veel mensen is fietsen onderdeel van het dagelijkse leven. Daarom ben je met het thema veilig fietsen niet gebonden aan alleen de fietsclub. Je kunt met Doortrappen samenwerken met allerlei verenigingen of organisaties waar ouderen samen komen. Van de bridgeclub tot de jeu de boulesvereniging, van Meer Bewegen voor Ouderen tot de fietsvierdaagse. Met een goede verkenning vooraf, krijgt je als Doortrappencoördinator inzicht in wat de verschillende lokale organisaties en mensen kunnen betekenen. Dit leidt vaak tot verrassende samenwerkingen en nieuwe initiatieven!
Ga als coördinator met lokale partners in gesprek over Doortrappen. Wat wordt er al gedaan voor de seniore fietser en welke kennis en activiteiten missen er nog? Bedenk voorafgaand aan een gesprek ook wat Doortrappen kan bijdragen aan de doelen van de lokale partner (zie ook hieronder).
Voor dit gesprek met lokale partners maak je gebruik van het informatiemateriaal op Doortrappen.nl, zoals de flyer voor professionals.
Wat biedt Doortrappen voor lokale partners?
Waarom zou je aansluiten bij Doortrappen? We onderscheiden globaal drie groepen lokale partners en hun belangen: clubs en verenigingen, semi-commerciële partijen (bijvoorbeeld zorginstellingen) en commerciële partijen.
- Fietsclubs en andere sportverenigingen: Voor leden van een fietsclub of andere sportvereniging zijn de georganiseerde activiteiten leerzaam en gezellig. Daarnaast vergroot je de fietsveiligheid van de leden door hen bewust te maken, met hen in gesprek te gaan en tips en handvatten te bieden om veiliger te fietsen.
- Semi-commerciële partijen, zoals zorg- en welzijnsorganisaties: Voorkomen is beter dan genezen. Cliënten krijgen advies op het gebied van veilig (blijven) fietsen. Dat verkleint de kans op ernstig letsel. Door samen te werken met Doortrappen kunnen deze partijen op een positieve manier hun naamsbekendheid en netwerk vergroten.
- Commerciële partijen, zoals fietsenmakers: Met de fietscheck Doortrappen kunnen deze partijenextra service bieden aan de klant. Zo kunnen ze de klantenbinding met oudere fietsers versterken. Ook kunnen ze deelnemen aan georganiseerde activiteiten en daar bijvoorbeeld een gratis fietscheck aanbieden. Dat is goed voor de naamsbekendheid en het bereiken van nieuwe klanten.
← Samenwerken binnen de gemeenteLokaal verkennen →
Terug naar het overzicht: