Doel
Gebruik de informatie en stappen op deze pagina om de seniore fietser bekend te maken met Doortrappen en de bijbehorende boodschap en activiteiten. Zo bereik je hen en komen ze te weten wat Doortrappen in hun gemeente te bieden heeft.
Het bereiken van de seniore fietser werkt het beste als ze het onderwerp en de naam Doortrappen regelmatig langs zien komen. Als anderen er ook over gaan spreken. Bijvoorbeeld omdat ze iemand herkennen op een Doortrappenfolder of poster. Zo begint de seniore fietser zich te herkennen in de Doortrappenboodschap en wordt zich bewust van het thema: een Doortrapper is iemand die graag fietst én goed nadenkt over veilig blijven fietsen naarmate hij ouder wordt.
Tips vooraf
Voordat je aan de slag gaat is het goed om te bedenken met welke middelen je het meeste effect kan bereiken (het bereiken van zoveel mogelijk potentiële Doortrappers). Maak gebruik van bestaande communicatiekanalen en bedenk op welke manier je (gratis) publiciteit kan genereren. Een communicatieadviseur van de gemeente kan hier goed bij helpen. Klik op ‘lees meer’ voor meer tips.
- Zoek een medium dat veel gelezen wordt en dat men associeert met (leuke en/of interessante) activiteiten. Zoals de plaatselijke of regionale krant, websites en social media.
- (Fiets-)clubs en verenigingen hebben vaak een eigen app-groep die ingezet kan worden. Ook websites van buurten (wijkverenigingen), kernen, of andere verenigingen kunnen over het algemeen goed benut worden. Sluit in de berichtgeving aan bij artikelen die veel worden gelezen. Bijvoorbeeld over de fietsvierdaagse, de rommelmarkt, het theater.
- Mogelijk kan een bijdrage van de gemeente worden gevraagd, bijvoorbeeld met een bericht van de wethouder in een nieuwsbrief of op de gemeentelijke website.
- Het uitnodigen van een wethouder of (lokale) held bij evenementen helpt om meer publiek te betrekken.
- Op Doortrappen.nl is veel materiaal beschikbaar, maar het is extra leuk als je er een lokaal tintje aan geeft. Dat kan bijvoorbeeld door op het communicatiemateriaal een gemeentelijk logo te plaatsen naast het Doortrappen-logo, of door in de communicatie lokale seniore fietsers aan het woord te laten.
- Benut het bereik van lokale partners, zoals de fysiotherapeut of fietsenmaker. Vraag hen om een bijdrage te leveren aan de communicatie. Bijvoorbeeld door het plaatsen van posters of flyers in hun praktijkruimte of winkel, of het plaatsen van informatie over Doortrappen op hun website.
Acties
Het bereiken van de seniore fietser kan op veel verschillende manieren. Begin met het aanmaken van een gemeentlijke pagina op Doortrappen.nl en het verspreiden van informatie in lokale media en via bestaande kanalen. Klik op ‘lees meer’ voor een aantal concrete stappen die je kunt nemen om de seniore fietser te bereiken.
Maak een pagina aan voor je gemeente op Doortrappen.nl
Met een gemeentelijke pagina op Doortrappen.nl kan de seniore fietser in jouw gemeente zien dat er Doortrappenactiviteiten in de gemeente worden georganiseerd. Plaats geplande activiteiten op de gemeentelijk pagina, zodat de seniore fietser ervan op de hoogte is.
Lees hier hoe je een gemeentelijke pagina aanmaakt
Verspreid informatie via gemeentelijke en lokale kanalen
Plaats informatie over Doortrappen en de lokale activiteiten op websites van de gemeente en lokale organisaties. Zo komen bezoekers van die pagina’s in aanraking met Doortrappen en kunnen seniore fietsers, als ze ergens over Doortrappen hebben gehoord, ook makkelijk informatie terugvinden. Denk hierbij aan informatie op:
- De gemeentelijke website
- Websites van sport- en welzijnsorganisaties
- Lokale fietsclubs
- Lokale bladen
Een communicatieadviseur van de gemeente kan je hierbij helpen. De afdeling Communicatie weet welke kanalen er zijn in de gemeente en kan helpen om de communicatiematerialen een lokaal tintje te geven. De kwartiermaker bij de provincie kan je helpen met voorbeelden uit andere gemeenten in je regio.
Ontwikkel een lokale Doortrappencampagne
Als de basis van je informatie staat, ga je verder met het ontwikkelen van de lokale Doortrappencampagne. Werk als het even kan samen met je collega’s van de afdeling Communicatie en maak slim gebruik van lokale media en lokale partners.
Wat houdt een Doortrappencampagne in? Denk aan:
- Posters, folders, inschrijfkaarten
- Advertenties in lokale bladen en die van lokale partners
- Middelen die lokale partners ondersteunen in het vertellen over Doortrappen (bv. flyer bij de fietsenwinkel)
- Samenwerken met publiciteit voor lokale evenementen en activiteiten
- Inzet lokale social media, zoals je eigen facebookpagina of die van lokale belangenverenigingen
- Kortingsbonnen die bij lokale ondernemers te besteden zijn.
Ontwikkel je zelf communicatiemiddelen? Gebruik de Doortrappen-huistijl uit de gids. Dat is makkelijk, snel en zorgt voor meer bekendheid én herkenbaarheid voor Doortrappen.
Organiseer een kick-off evenement voor Doortrappen in de gemeente
Je gaat starten met activiteiten? Kies ervoor om de eerste activiteit om te dopen tot officiële kick-off van het Doortrappenjaar.
Door het een kick-off te noemen zet je een startmoment neer. Vraag de wethouder of een bekende persoon in de gemeente om de kick-off te openen. Nodig de pers uit en je hebt nieuws. Gebruik deze media-aandacht om nieuwe lokale partners en nog meer senioren te bereiken.
Tools
Doortrappen heeft instrumenten waarmee je de seniore fietser kunt bereiken. Zoals de flyer voor consumenten, posters en het beeldmerk van Doortrappen. De provinciale kwartiermaker kan je ook helpen met het geven van voorbeelden en het uitvoeren en ontwikkelen van communicatie. Klik op ‘lees meer’ voor meer informatie over de beschikbare tools.
Voorbeelden
Sinds de start in 2018 hebben veel gemeenten zich aangesloten bij Doortrappen en zijn bezig met het bereiken van de seniore fietser. Zo hebben ze in Friesland goede ervaring met het jaarlijkse kick-off evenement en houden ze in de regio Amsterdam verkiezingen van de ‘Beste Doortrapper’ om publiciteit te genereren. Klik op ‘lees meer’ om hier meer over te weten te komen.
Wat merkt de Doortrapper?
Met deze stap wil je dat de seniore fietser bekend raakt met Doortrappen en de bijbehorende boodschap en activiteiten. Als het goed is komt de seniore fietser Doortrappen op meerdere plekken tegen en herkent hij/zij zich in de communicatiemiddelen en de boodschap van veilig fietsen tot je 100ste.
Hiermee willen we bereiken dat de oudere fietsers gaat beseffen dat veilig blijven fietsen ook voor hen persoonlijk een relevant thema is. Het helpt als ze zich herkennen in de communicatie-uitingen en deze op meerdere plekken gaan zien. Gebruik in de communicatiemiddelen (posters, folders, flyers) beelden en inspirerende quotes van (lokale) helden of doortrappers. Zorg voor uniformiteit van de verschillende middelen om de herkenbaarheid van het programma te vergroten en gebruik hiervoor de huisstijl van Doortrappen.
← Plannen makenActiviteiten uitvoeren →
Terug naar het overzicht: