In gesprek met Doortrappen projectleider Gerard Prins
Gerard Prins van de Fietsersbond is projectleider van Doortrappen in 6 provincies, uitvoerder van de Driewielfietsontdekdagen, en zelf een fietsdocent. In dit interview deelt hij met ons zijn ervaringen en adviezen rondom het promoten van de driewielfiets, het inzetten van de juiste communicatiemiddelen en het organiseren van succesvolle Doortrappen interventies.
Kun je wat meer vertellen over jouw werkzaamheden bij de Fietsersbond en voor Doortrappen?
Ik heb verschillende petten op binnen de Fietsersbond. Ik ben docent, projectmanager en planner bij de Fietsschool van de Fietsersbond. Ik geef fietslessen aan drie doelgroepen: basisschoolleerlingen, senioren en statushouders.
Daarnaast ben ik projectleider Doortrappen in zes provincies. Ik ben al een tijdje bezig in Drenthe en Friesland. Zij gaan als een speer. Zo doen 16 van de 18 Friese gemeenten al mee aan Doortrappen en hebben we fietsgroepjes opgericht in elke Drentse gemeente. We organiseren veel verschillende interventies zoals Doortraproutes, Fiets je Rijk, het promoten van fietsspiegels en het organiseren van Driewielfietsontdekdagen. In Groningen, Gelderland en Overijssel zijn we steeds actiever, en we gaan nu ook van start in Limburg.
Jij hebt je hard ingezet om Doortrappen van de grond krijgen in verschillende provincies, en met succes! Welke do’s and don’ts neem jij mee uit deze ervaringen?
Goede communicatie is essentieel, met de juiste middelen op de juiste plek. Social media is van belang, maar is op zichzelf niet genoeg. Via bokkeblaadjes bereiken wij bijvoorbeeld heel veel ouderen. Ook werkt het goed om lokale ouderenverenigingen aan te schrijven, zoals bridge- en biljartclubs.
Daarnaast moet je de uitvoerende sector goed blijven betrekken. Zo nodigen wij vaak ergotherapeuten uit op onze Driewielfietsontdekdagen. Een driewielfiets gebruiken vergt oefening en ouderen zijn vaak angstig om alleen te starten. Ergotherapeuten kunnen ouderen goed over dit eerste drempeltje helpen. Elke Nederlander heeft recht op tien keer één ondersteuning van een ergotherapeut binnen het basiszorgpakket.
Een ander voorbeeld is het informeren van WMO-consulenten (Wet Maatschappelijke Ondersteuning). WMO-consulenten sturen ouderen vaak aan op het nemen van een scootmobiel, maar bijna nooit op een driewielfiets. Zonde, want daardoor beweegt iemand veel minder. Door het uitnodigen van WMO-consulenten bij de Driewielfietsontdekdagen zien zij met eigen ogen wat de voordelen zijn van een driewielfiets.
Dit soort communicatie vraagt veel inzet en tijd. Daarom krijgen wij er volgend jaar iemand van de Fietsersbond bij die zich gaat focussen op (nog meer) Doortrappen communicatie.
Wat vind je het mooiste aan Doortrappen?
Persoonlijk vind ik de driewielfiets het mooiste onderdeel. Daar komt zoveel emotie bij vrij. Dat merk je erg goed tijdens de Driewielfietsontdekdagen. Senioren komen hier heel gericht op af. Vaak hebben deze mensen al jaren niet meer gefietst of auto gereden. Ik begin vaak met een gesprekje om wat spanning weg te nemen. Als iemand daarna een tijdje rondfietst, dan zie je de ontspanning en blijdschap ontstaan. De emotie die loskomt als iemand na een aantal jaar weer op de fiets zit is heel groot. Dat is fantastisch om te zien. Een driewielfiets kan zoveel waarde van het leven weer terug geven, zoals mobiliteit, vrijheid en onafhankelijkheid.
Wat vind jij de grootste uitdaging rondom het informeren van ouderen over hun fietsveiligheid?
De grootste uitdaging is de eigenwijsheid overwinnen. Als ik les geef op de basisschool, dan neemt een 8-jarige leerling alles precies van mij aan. Een oudere heeft vaak zoiets van “Jongen, ik fiets al 60 jaar, jij gaat mij niet vertellen hoe ik moet fietsen”. Je moet niet van bovenaf informatie verstrekken. Het schiet niet op als ik zeg: “zo en zo moet je opstappen.” Ze moeten het zelf ervaren. Ik laat ze eerst zelf opstappen, en zeg vervolgens “probeer het eens zo”, op een speelse manier. Dan merken ze vaak zelf dat het makkelijker gaat.
En de kracht van herhaling is belangrijk. Bij de fietsclubjes in Drenthe laat ik verschillende professionals langskomen voor een korte workshop of presentatie. Zij vertellen op verschillende manieren dezelfde boodschap. Dan zie je de deelnemers denken “goh, drie mensen vertellen hetzelfde,” en nemen ze het makkelijker aan.
Ook blijven we ons inzetten om het bereik van Doortrappen te vergroten. In sommige regio’s merk je dat de opkomst bij activiteiten minder is dan bij anderen. In Drenthe worden de Driewielfietsontdekdagen bijvoorbeeld veel beter bezocht dan in Friesland. Wij zijn nu data aan het verzamelen om te kijken waar dat aan ligt, zoals de beste dag en tijdstip voor een activiteit.
Heb jij nog tips voor andere Doortrappen professionals?
Ik vind het een groot voordeel om niet alleen op kantoor dingen te regelen maar ook zelf actief aanwezig te zijn. Dan zie je veel beter wat wel en niet werkt. Dat probeer ik bij gemeenten ook echt te stimuleren. Kom eens kijken hoe het er echt uit ziet en toon je betrokkenheid!
En stop veel tijd in de voorbereiding. Bezoek bijvoorbeeld van te voren de locatie, en neem de uitvoerder en opdrachtgever mee in het proces. Ik post ook veel op LinkedIn. Dat wordt vaak erg gewaardeerd door je partners en zo geef je meer ruchtbaarheid aan Doortrappen.
Wat zijn jouw ambities rondom Doortrappen voor de toekomst?
Mijn ambitie is om in elke provincie met Doortrappen aanwezig te zijn. We zijn al op de helft dus het gaat de goede kant op. Ik vind Doortrappen fantastisch om te doen!