Waar kan ik doortrappen in mijn buurt?
Waar kan ik Doortrappen in mijn buurt?

Interview met de Apeldoornse neuroloog Erik van Wensen

ProfielfotoTjeerd Lemstra April 08, 2022 372 keer bekeken

Neurologen vinden het belangrijk dat mensen veilig blijven bewegen, waar fietsen een voorbeeld van is. Erik van Wensen is neuroloog in Gelre ziekenhuizen en richt zich als onderzoeker op sport en neurologie. Vanuit zijn kantoor op het FSG Campus in Apeldoorn werkt hij hier wekelijks aan.

Wij vroegen Erik naar zijn eigen sport- en fietservaring.
Vroeger heb ik veel gesport, in meer of mindere mate heb ik getennist, gevoetbald en gehockeyd. Nu golf ik regelmatig en loop ik hard. Intensief fietsen gaat helaas niet meer vanwege mijn knieën. Fietsen doe ik nog wel, maar naar het Gelre ziekenhuis, om op mijn werk te komen.

Kun je aangeven wat het zo bijzonder maakt om gespecialiseerd te zijn in sport en neurologie?
We weten nog te weinig van de Taak-Specifieke Dystoniëen bij Sporters, dit is een neurologische aandoening die (top)sporters opeens of gedurende hun carrière kunnen ontwikkelen. Voorbeelden daarvan zijn de Yips, de zwabberschaats of darteritis. Hoe ontstaat het en wat kunnen we hieraan doen? Erg interessant om mijn bijdrage hieraan te leveren, naast het werk dat ik als neuroloog mag doen bij Gelre ziekenhuizen.

Wat vind jij van de ontwikkeling van het fietsen als neuroloog?
Ik ben denk ik geen groot voorstander van de elektrische fiets. Op de spoedeisende hulp is de toename van fietsongelukken gigantisch, dit zijn voornamelijk oudere mensen op een elektrische fiets. Deze doelgroep is kwetsbaarder door hun leeftijd, maar ook doordat ze zelf de snelheid niet goed inschatten of doordat andere mensen hun snelheid niet goed inschatten. Naarmate je ouder wordt worden ook je reflexen langzamer en als je valt, val je ook vervelender.

"Blijf te allen tijde naar buiten gaan voor je beweging en gezondheid van lichaam en geest."

Doortrappen is een initiatief om mensen veiliger te laten fietsen tot je 100ste. Dit is vooral gericht op de senioren. Hoe zit het met het evenwicht bij senioren?
Vanaf je 40ste levensjaar en misschien al eerder, begint alles langzaam minder goed te functioneren. Het evenwicht, je reactievermogen en je reflexen worden langzamer waardoor je jezelf minder goed kunt opvangen. Om dit proces te vertragen is het vooral goed om “gewoon” en veel te blijven bewegen. Hoe meer je beweegt, hoe beter het is voor je spieren, botten en ook je geest.

Zie je bij mensen meer angst ontstaan om op de fiets te stappen?
80% van mijn patiënten zijn senior. Bij deze groep zie je geleidelijk meer angst ontstaan om op een fiets te stappen. Deze angst komt vaak doordat ze in een eerder stadium al een keer zijn gevallen. Dat kan zelfs met wandelen gebeuren, na een valpartij. Daar zijn gelukkig wel programma’s bij de fysiotherapeut voor om mensen weer zelfverzekerder te maken.

Levert fietsen voor mensen met neurologische aandoeningen voordelen op?
Bij de ziekte van Parkinson is bewezen dat fietsen preventief werkt om het ziekteproces te vertragen. Dat kan overigens ook prima binnen op de hometrainer. Bij mensen met andere neurologische aandoeningen is de preventieve werking van fietsen nog niet direct bewezen, maar wel waarschijnlijk. Ik raad het dus echt aan om te blijven bewegen. Kies daarin vooral de beweegvorm of sport die bij je past. Als dat fietsen is, zeker doen!

Hoe kijk jij naar het dragen van een helm en het gebruik van de elektrische fiets?
Bij de eerste hulp zien wij de problemen door het niet dragen van een helm. Voornamelijk kinderen en de oudere senior (boven de 70) zou ik een helm adviseren. Ik ben dus wel een voorstander van de helm, maar minder van de elektrische fiets. Ik zou veel liever mensen op een normale fiets laten fietsen. Iets harder trappen, iets minder snelheid. Gezonder en minder ernstige gevolgen.

Heb je adviezen voor senioren die op de fiets willen stappen?
Stap op de fiets, maar liever op een normale fiets zonder elektrische aandrijving. En als je toch de elektrische fiets pakt, neem dan niet de maximale stand en snelheid. Maar bovenal, blijf te allen tijde naar buiten gaan voor je beweging en gezondheid van lichaam en geest.

Cookie settings
Close cookie-settings

Cookie settings

This website uses cookies. Read more about cookies in our cookieverklaring.


These cookies never collect personal data and are necessary for the correct functioning of the website.

These cookies collect data so that we gain insight into the use and can further improve this website.

Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.