Informatie over Corona

Beste Doortrappers,

Sinds 15 maart is onze wereld tijdelijk anders dan voorheen. Door de uitbraak van het coronavirus en de ernstige gevolgen daarvan, is het advies aan alle Nederlanders: houd afstand en vermijd drukte. Roepen we op om te op elkaar te letten. En om gezond te blijven.
Wij vermijden drukte,werken thuis en pakken de fiets als we op pad moeten, bijvoorbeeld om boodschappen te doen. En jij? Laat het ons weten via een email.

Op deze pagina vind je informatie over de maatregelen en adviezen, en tips voor wat je in deze tijd zelf kunt doen.

 

Er geldt tot met ten minste 2 maart een landelijke lockdown. Dit betekent dat men zoveel mogelijk thuis moet blijven. Daarnaast geldt er een avondklok tot ten minste woensdag 3 maart 04:30. Van 21.00 uur ’s avonds tot 04:30 ’s ochtends is het verboden om zonder geldige reden op straat te zijn.

De Basisregels zijn:

  • Heeft u klachten: blijf thuis en laat u zo snel mogelijk testen.
  • Blijf zoveel mogelijk thuis.
  • Werk zoveel mogelijk thuis.
  • Ontmoet zo min mogelijk mensen.
  • Houd 1,5 meter afstand van anderen.
  • Was vaak uw handen.
  • Vermijd drukke plekken.
  • Draag een mondkapje in publiek toegankelijke ruimtes en in het openbaar vervoer.

Voor meer informatie over het coronavirus kan u terecht op http://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/vragen-antwoorden#eigengezondheid

In het algemeen geldt: blijf zoveel mogelijk thuis. Als je toch gaat fietsen, doe dit individueel of met z’n tweeën.

  • Mijd:
    • Drukke bestemmingen
    • Drukke momenten (spitsmijden)
    • Drukke routes (auto/fiets)
  • Bekijk vóóraf de instructies op de plaats van bestemming
  • Loop en fiets achter elkaar
  • Loop en fiets altijd rechts
  • Een geparkeerde fiets hoeft niet op 1,5 m van een andere geparkeerde fiets te staan, mensen houden 1,5 m afstand.
  • Het OV is voor noodzakelijke reizen

De oproep van het Rijk is dat we zoveel mogelijk thuis blijven. Desondanks is het mogelijk om individueel of in tweetallen de fiets te pakken om in beweging te blijven en een frisse neus te halen.

Hoewel het minder druk zal zijn op het fietspad is het van belang om alsnog rekening te houden met de 1,5 meter afstand. Dit vraagt om alert zijn, bewust fietsen op je route en zorgen dat je je niet laat verrassen door onverwachte zaken.

De oudere ervaren fietsers ervaren misschien wat meer drempels om er op uit te gaan, of zijn niet zeker van de reactiesnelheid die zij nodig hebben om met onverwachte verkeerssituaties om te gaan. Laten we hen de ruimte en de tijd geven.

Omgaan met elkaar vraagt om zorgvuldigheid. en begrip. Groet elkaar, blijf vriendelijk in je gesprek en waardeer de inspanningen van de ander die zich ook aan de regels wil houden.

 

De koepelorganisatie van de sport, NOC*NSF heeft een protocol opgesteld. Alle sportbonden en ook je eigen sportvereniging of sportaanbieder maken een vertaalslag van dit protocol naar de specifieke sport. Dit wordt uitgevoerd in samenspraak met de gemeenten.

Het is mogelijk om buiten te sporten, maar doe dit wel individueel of met z’n tweeën.

Op welke manier kan dat veilig?

  • Houd minimaal 1,5 meter afstand.
  • Blijf binnen wanneer je last hebt van neusverkoudheid, loopneus, niezen, keelpijn en hoesten of verhoging of koorts.
  • Zoek geen risico’s op waardoor je bent aangewezen op medische hulp (bijvoorbeeld door een ongeval).
  • Ga niet samen sporten als je in een risicogroep valt.

Ben je een gewoontedier en kies je altijd voor dezelfde fietsroutes naar de winkel, je vereniging of als je op bezoek gaat bij vrienden en familie?

Ga eens na (nu vanaf de keukentafel of zittend op je bank) of deze routes veilig zijn. Vooral als we de 1,5 meter afstand moeten houden buiten in het verkeer. Let bijvoorbeeld op: brede fietspaden, is er tweerichtingsverkeer mogelijk, wanneer zijn op je routes de spitsuren. 

Denk eens na over een alternatieve rustige -en dus relaxte route-. Dan kan je straks weer veilig op pad! Je kunt gebruik maken van de fietsrouteplanner van Fietsersbond, of bijvoorbeeld van Google Maps.

Je kunt je vaste fietsmaatjes even niet ontmoeten in levende lijve? Heb aandacht voor elkaar. Is iemand eenzaam, gaat de conditie achteruit? Houd contact en steun elkaar in deze tijd. 

Past jouw fiets nog steeds bij jou en bij jouw fietswensen? Doe de online Keuzewijzer Fiets en ontdek welk type fiets geschikt is voor jou. Nieuwe fiets nodig? Oriënteer je online of bespreek het met vrienden. Zo rijd je straks weer rond op een fiets die jouw veiligheid verhoogt!

Dat kan. Je voelt je fit en hebt geen ziekteverschijnselen? Doe je boodschappen dichtbij. Te voet of op de fiets. Neem een mondkapje mee. Doe voor meerdere dagen boodschappen en houd je aan de aanwijzingen in de winkels. 

Reis alleen met het openbaar vervoer voor noodzakelijke reizen. Mocht je toch met het openbaar vervoer of de trein reizen dan zijn dit de belangrijkste hygiënemaatregelen die je kunt nemen:

  • Was vaker de handen.
  • Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog.
  • Gebruik papieren zakdoekjes.
  • Schud geen handen.
  • Houd zoveel mogelijk 1,5 meter afstand op stations, perrons en bij haltes
  • Volg de instructies van de conducteurs en controleurs op.
  • Het dragen van een niet-medisch mondkapje is verplicht in het OV.
  • Vermijd drukte.

De fiets mag worden meegenomen in de trein. Het is wel het verzoek om deze via de Treinwijzer aan te melden. Hiermee kan je zien of er nog voldoende plek is in de trein voor jezelf en voor jouw fiets.

Doortrappen biedt 10 oefeningen die je thuis kunt doen om (straks) weer fit op de fiets te stappen. Gericht op coördinatie, spierkracht, lenigheid nek/ schouder, reactievermogen en uithoudingsvermogen. Met variaties als de oefening je makkelijk af gaat. 

Alkmaar Sport heeft filmpjes gemaakt van deze oefeningen, deze zijn te zien (en mee te doen!) op hun YouTube kanaal Senioriteit. 

 

Vanaf 8 februari zijn de basisscholen en kinderopvang weer geopend. Het voorgezet onderwijs, hoger onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs blijven nog gesloten. Neem altijd een mondkapje mee, voor het geval u ergens komt waar het dragen van een mondkapje wordt gevraagd of verplicht is.  Voor halen en brengen geldt: houd 1,5 meter afstand.

 

 

In de 1,5 m samenleving willen we straks veilig blijven bewegen en fietsen. We volgen de landelijke richtlijnen en informeren ons over de lokale invulling daarvan. Jij bent een actieve ervaren fietser en wilt meedenken in jouw gemeente? Meld je aan als vrijwilliger bij de lokale afdeling van de Fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland, of bijvoorbeeld de ANWB. 

Cookie settings