Dr. Marco Reijne over promotieonderzoek naar valpartijen door balansverlies fiets

28-04-2025 139 keer bekeken

Marco Reijne, verkeersveiligheidscollega bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, promoveerde in februari aan de TU Delft op een onderwerp dat nauw aansluit bij Doortrappen en het vorige nieuwsbericht: valpartijen door balansverlies op de fiets.

Marco ontwikkelde een methode om beter te kunnen beoordelen of interventies effect hebben. Dat leidde tot een computermodel dat op allerlei manieren toepasbaar is, van het testen van nieuwe fietsen tot het verbeteren van fietsvaardigheidscursussen en fietsinfrastructuur. We stelden Marco een paar vragen over zijn onderzoek en hoe dit zich kan vertalen naar de praktijk...

In dit artikel lees je de vragen terug die wij stelde aan Marco Reijnen over zijn onderzoek. Later dit jaar zal hij zijn inzichten verder toelichten tijdens een Doortrappen-bijeenkomst. Ook verscheen er begin deze maand een uitgebreid interview met Marco in het NRC: wie fietst is de hele tijd net niet aan het vallen, ‘maar doe je zonder erbij na te denken’.

Zijn er praktische en gemakkelijk toepasbare tips uit jouw onderzoek gekomen die we direct kunnen meegeven aan senioren die fietsen?
Twee simpele tips die direct helpen bij het herstellen van balans zijn: niet te dicht langs de kant fietsen en: iets langzamer te fietsen. Bijvoorbeeld 5 cm extra van de kant van de weg fietsen en 17 km/u in plaats van 20 km/u maakt al verschil. Je hebt dan meer tijd en ruimte om je balans te herstellen.
Bovendien kun je balans trainen – ook op de latere leeftijd – en helpt de juiste fietskeuze ook al. Hoewel hier nog geen directe hulpmiddelen voor zijn gebaseerd op mijn onderzoek, kunnen in de toekomst training of een keuzehulp bij de aanschaf van een fiets hierbij helpen.

Zijn er al plannen om vervolg te geven aan de inzichten uit je proefschrift? Bijvoorbeeld door het ontwikkelen van een fietsvaardigheidscursus op basis van het computermodel dat je hebt ontworpen?
Het project van mijn proefschrift is afgerond, maar bij het ministerie wordt gekeken of bestaande fietsvaardigheidscursussen kunnen worden doorontwikkeld. Ook de mogelijkheden voor een keuzehulp voor een nieuwe fiets wordt verkend. De inzichten uit mijn proefschrift kunnen hierbij goed van pas komen. In september 2025 hoop ik hier meer over te kunnen vertellen.

Uit je onderzoek blijkt dat er geen significant verschil is in balans tussen ouderen en jongeren. Toch zijn ouderen oververtegenwoordigd in de fietsongevallen. Kan je dat uitleggen?
Uit mijn onderzoek blijkt dat ouderen net zo goed hun balans kunnen herstellen bij verstoringen (die ze uit evenwicht brengen) als jongeren. Je kan volgens mij dus zeggen dat ouderen niet ‘slechter’ zijn in fietsen. Dat ouderen vaker in de ongevalscijfers voorkomen komt denk ik vooral doordat ze lichamelijk kwetsbaarder zijn, dus sneller letsel oplopen. De kans dat je valt bij een verstoring is dus gelijk, maar de gevolgen zijn vaak ernstiger bij ouderen.

Welk advies zou je Doortrappen-professionals graag willen meegeven over valpreventie op de fiets?
Blijf vooral doorgaan! Het is heel waardevol om senioren te helpen hun balans te trainen. Ook op oudere leeftijd kun je daarin nog vooruitgang boeken.


 

Cookie-instellingen