Terug naar de basis van het Doortrappen-concept: wie is Carla?

28-11-2023 1053 keer bekeken {0} reacties

Bij sommigen zal het woord klantreis, ook wel customer journey, een lampje doen branden. Anderen zegt het begrip misschien niet zoveel. Kort uitgelegd: een klantreis beschrijft de momenten waarop een persoon interactie heeft met een dienst of service. Hoe zit dat bij Doortrappen?

 

Doortrappen kent ook een klantreis en daar leren we Carla kennen. Carla is een fictief personage die een herkenbare en veelvoorkomende Doortrapper representeert. Het is een vrouw van 82 jaar die houdt van fietsen, maar niet direct zal toegeven dat dit minder soepel gaat dan in haar jongere jaren. En dat ze zich daardoor ook wat onzekerder voelt op de fiets.

In de klantreis legt Carla een figuurlijke route af waar ze stap voor stap kennismaakt met Doortrappen. Naarmate deze reis vordert, krijgt ze steeds meer kennis en handvatten die nodig zijn om veilig te blijven fietsen. Wanneer alle acht stappen zijn doorgefietst, is ze een ervaren Doortrapper. Oftewel iemand die bekwaam en bewust is van zijn of haar gedrag in het verkeer. Zij is bewust geworden van de mogelijkheden om veiliger te fietsen en heeft actie ondernomen.

Wat kan de Doortrappen klantreis voor jou betekenen?

Met het doel voor ogen om iedereen veilig te laten fietsen, als het even kan tot hun honderdste, kan de klantreis inzicht bieden in waar kansen liggen om meer seniore fietsers te bereiken. Welke stappen, locaties, organisaties of personen zijn er nog niet benut om over Doortrappen te communiceren? Kunnen deze wellicht ingezet worden om een grote groep ouderen uit te nodigen voor mooie fietsactiviteiten? Bespreek dit eens met je collega, projectgroep, kwartiermaker of met iemand van het landelijk programmabureau. Zij helpen je graag op weg.

Bekijk de gehele klantreis hier

 

Tips van kwartiermakers en coördinatoren

Op 7 november hebben kwartiermakers en coördinatoren zich tijdens de kwartaalbijeenkomst ook over de klantreis gebogen. De algemene strekking was dat het helpt bij het werven van deelnemers om de hulp in te roepen van lokale partners en organisaties die ouderen al kennen. Inspirerende ideeën van deze kwartiermakers en coördinatoren over waar je dan bijvoorbeeld aan kunt denken vind je hieronder.

Hoe vinden we Carla en helpen we haar bewuster te worden om veiliger te blijven fietsen? Via:

  • Wachtkamers van, of via huisartsen, fysio’s of ergotherapeuten
  • Welzijnsdomein met contact bij mensen thuis
  • Ouderenadviseurs bij gemeente
  • Bezoek aan de bingo of jeu de boules
  • Campagne sporters voor niet-modellenwedstrijd, foto’s met fiets, hardloopschoenen.
  • Advertentieborden in supermarkten, sport -en gezelligheidsclubs, tuincentra, en kerken
  • Partijen in andere domeinen zoals de politie
  • Andere verkeersactiviteiten, zoals voor de auto
  • Deelnemers van fietsgroepen: elkaar enthousiasmeren. 
  • Netwerk van de ouderen
Cookie-instellingen