Waar kan ik doortrappen in mijn buurt?

Waar kan ik Doortrappen in mijn buurt?

Spiegeltje, Spiegeltje op mijn fiets, zonder mij zie je....

Anne Wuijts 20-02-2025 87 keer bekeken

Het project "Spiegeltje, Spiegeltje" van Attacom richt zich op het verbeteren van verkeersveiligheid voor senioren door het gebruik van fietsspiegels te vergroten. De campagne benadrukt hoe spiegels schrikreacties en ongevallen kunnen voorkomen, vooral bij inhalen, ingehaald worden en links afslaan.

Via laagdrempelige gesprekken op drukke fietslocaties worden senioren gestimuleerd om zelf na te denken over de voordelen en moderne opties van fietsspiegels. Tegelijkertijd wordt met een enquête data verzameld over hun fietsgedrag en over lokale verkeerssituaties. Als incentive wordt gratis een kwalitatief goede fietsspiegel gemonteerd. Hiermee worden veiligheid en fietsplezier direct vergroot. En dat is heel belangrijk. Want wanneer het gevoel van veiligheid verdwijnt, kan het zomaar zo zijn dat iemand stopt met fietsen. Dit heeft directe gevolgen voor iemands fysieke en mentale gezondheid. Iemand kan door een beperkte actieradius in een sociaal isolement terecht komen.

Fietsen houdt je gezond en vitaal. Dit geldt vooral voor senioren. Daarom moeten we ervoor zorgen dat ouderen zich veilig voelen op de fiets en zich ook veilig blijven gedragen.

We zien steeds meer senioren die op goede, moderne e-bikes fietsen. Maar dat brengt ook de nodige nieuwe uitdagingen met zich mee. Op de fietspaden en in steden wordt het verkeer drukker en de snelheidsverschillen tussen de verschillende fietsers neemt verder toe. Hoe vaak komt het niet voor dat je wordt ingehaald door een sneller rijdende fietser, wielrenner of (e-)scooter?

Zo’n verrassende inhaalmanoeuvre kan bij ouderen een schrikreactie geven waardoor de kans op een ongeval toeneemt. Ook het linksaf slaan is voor veel oudere mensen een steeds moeilijker wordende beweging. Men moet het gezicht draaien wat vaak tot gevolg heeft dat men ‘meestuurt’ en daardoor niet meer rechtdoor fietst. Daarnaast is het altijd goed te weten wat er achter je op de weg afspeelt. De auto heeft daarvoor een achteruitkijkspiegel. Waarom de fiets dan niet?

De campagne ‘Spiegeltje, spiegeltje’ heeft tot doel mensen het belang en gemak van een achteruitkijkspiegel op de fiets te laten zien. Attacom bereikt mensen op drukke locaties en waar ze makkelijk aanspreekbaar zijn. Denk aan horecagelegenheden in het weekend of langs drukke fietsroutes. Mensen worden op een laagdrempelige manier geïnformeerd over de voordelen van een fietsspiegel en haar rijtaakondersteunende functie. En ze laten zien dat er heel leuke, moderne spiegels zijn!

Onderzoek

Als mensen open staan voor een kort gesprekje wordt er een enquête afgenomen om meer te weten te komen over hun fietsgedrag en welke routes ze fietsen. Meer inzicht in wat ouderen belangrijk vinden op de fiets, leidt ertoe dat we in de toekomst betere maatregelen kunnen nemen zodat ouderen uiteindelijk nog langer blijven fietsen.

Afhankelijk van de behoefte van de gemeente/provincie kan de inhoud van de enquête aangepast worden. Zo kan de nadruk bijvoorbeeld meer liggen op toerisme, toegankelijkheid, vitaliteit/bewegen of op verkeersveiligheid.

Gratis

Als dank voor het gesprek wordt er gratis een goede, moderne fietsspiegel op de fiets gemonteerd. Op deze manier worden mensen geïnformeerd, hebben ze de gemeente informatie gegeven en geeft Attacom ze gelijk de oplossing mee waardoor ze weer wat veiliger op pad gaan.

Wil jij ook aan de slag met “Spiegeltje Spiegeltje” in jouw gemeente of regio, neem dan contact op met Attacom

Cookie-instellingen