De Amsterdamse zaak Beumer de Jong biedt verschillende typen scooters en fietsen aan, waaronder de Van Raam driewielfiets. Beumer de Jong: “We hebben veel ervaring met revalidatievoertuigen. Zo hebben we zelfs een Haafdisch driewieler uit Duitsland geïmporteerd, speciaal bedoeld om mensen met Softanon mobiel te houden.”
De Graaf Mobiliteit heeft een groot assortiment aan producten die je mobiliteit en welzijn een grote boost geven, zoals driewielfietsen van Van Raam en Huka. Ze hebben showrooms in Amsterdam en Opmeer. De Graaf Mobiliteit: “Het mobiel houden van mensen voor wie dat niet meer vanzelfsprekend is, is een grote passie van ons!”
We spraken directeur Jolanda Beumer van Beumer de Jong en Mike de Graaf, mede-eigenaar van De Graaf Mobiliteit & Welzijn.
Voor wie is de driewielfiets interessant?
Mike de Graaf: “De driewielfiets is geschikt voor mensen die willen blijven bewegen, maar waarbij het fietsen op een tweewielfiets niet meer gaat. Denk aan mensen die moeite hebben met op- en afstappen, slecht ter been zijn, problemen hebben met hun evenwicht of door een val onzeker zijn geworden op een tweewielfiets. Bij het op- en afstappen heb je wat extra balans. Je blijft gewoon op de fiets zitten als je voor een stoplicht staat te wachten. Dit zijn vaak de momenten met het risico om te vallen.”
Fietst de driewielfiets anders dan de tweewielfiets?
Jolanda Beumer: “Fietsen op de driewielfiets voelt iets anders dan op de tweewieler. Je moet goed opletten dat je bij de bochten iets moet bijsturen. Dat is aan het begin even wennen. Als mensen bij ons een driewielfiets aanschaffen, gaan we ook altijd eerst even samen een stukje ermee fietsen.”
Mike de Graaf: “Fietsen op een driewielfiets is in het begin even wennen. Omdat de fiets niet kan omvallen, hoef je niet zoals bij de tweewieler je balans te bewaren. We zeggen wel eens oneerbiedig dat je als een ‘zoutzak’ kunt zitten, met losse armen en schouders. Dat fietst een stuk prettiger.”
Welke typen driewielfietsen zijn er precies?
Jolanda Beumer: “Wij hebben in ons assortiment zowel modellen met als zonder elektrische ondersteuning. Die met een motorisch gedeelte is vooral bedoeld voor mensen die niet meer zelfstandig kunnen fietsen. Halverwege kan de driewielfiets verder als scootmobiel. Ook hebben we uitvoeringen speciaal voor lange mensen. Die kunnen dan met gestrekte benen comfortabel zitten. Overigens kun je nog veel afstellen aan de driewielfiets: voetfixatie, beenlengte, verhouding zadel-stuur, krenkverkortingen…”
Waar kunnen mensen rekening mee houden als ze een driewielfiets aanschaffen?
Jolanda Beumer: “Onze klanten komen meestal uit Amsterdam, maar niet alle delen van de stad zijn ingericht op driewielfietsen. Ze zijn breder en vaak duurder dan tweewielers, dus goed parkeren is belangrijk. Een afsluitbare bak huren kan, maar daar geeft de gemeente niet altijd toestemming voor.”
Mike de Graaf: “Goed leren omgaan met een driewielfiets kost tijd. Klanten komen soms drie à vier keer terug om stap voor stap verschillende onderdelen te oefenen. Meestal gaat het uiteindelijk goed.”
Wat houdt mensen tegen om een driewielfiets aan te schaffen?
Jolanda Beumer: “Sommige mensen voelen zich al snel ongemakkelijk of denken dat ze anders worden bekeken op de driewielfiets. Maar het gaat erom dat je nog steeds zelfstandig kunt fietsen. Je bent in beweging, en dat is voor veel mensen juist een belangrijke motivatie om actief te blijven. Ik denk dat het zou helpen als er betere voorlichting gegeven zou worden over driewielfietsen. Vroeger had je van die dagen bij buurthuizen dat mensen zulke fietsen konden proberen. Mensen vinden het toch fijn om het zelf een keer ervaren te hebben. Dan stappen ze veel sneller over.”
Daar zijn wij van Doortrappen het volledig mee eens: zelf een rit maken op de driewielfiets is toch het fijnst! Wil je zelf ook een proefrit maken op dit type fiets? Kom dan op 2 september naar de Doortrappen Driewielontdekdag in Landsmeer. Klik hier voor meer informatie.